ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου
(άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις
συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το
έργο του σχολείου και να επιτυγχάνεται η εύρυθμη λειτουργία του ως
σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό,
βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες). Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται
από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και
ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι
προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα
χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας
ΣΥΝΤΑΞΗ,
ΕΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα
από εισήγηση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας , με τη συμμετοχή όλων των
μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του
Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου μας/της Δημοτικής
μας κοινότητας. Έχει εγκριθεί από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου που έχει
την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους
κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του
Σχολείου. Η τήρησή του αποτελεί ευθύνη
και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του
Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των
γονέων και κηδεμόνων. Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά
διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων
των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες
νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας
του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων
του.
ΒΑΣΙΚΕΣ
ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Ο Κανονισμός,
περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων
και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να
διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει
την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι
δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της
σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και
ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών. Βασικοί πυλώνες του
Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους,
να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες
οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και
ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η
συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η
αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς
συμπεφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας,
καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης ,της αλληλεγγύης
και της δημοκρατίας. Μέσω των συμπεφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού
του Σχολείου μας επιδιώκεται:
● Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται
απρόσκοπτα το εκπαιδευτικό έργο και η
συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
● Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της
προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της
σχολικής κοινότητας.
● Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής
κοινότητας.
● Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών
διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
●Να μην αποτελούν στοιχεία διάκρισης ελλείμματα των μαθητών, που
σχετίζονται με την κοινωνική, οικονομική ή φυσική τους προέλευση, καθώς και με
φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο τους χαρακτήρα, μέσα στο Σχολείο και
στις μεταξύ των μελών τους σχέσεις.
1.ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ-ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΚΑΙ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ
·
Η υποδοχή των μαθητών το πρωί
γίνεται από τις 8:00 ως 8.15 από την κεντρική είσοδο του
Σχολείου (Βόρεια), καθώς και από τις δύο άλλες εισόδους (Βορειοδυτική και
βορειανατολική), για την αποφυγή συγχρωτισμού. Θα παραμένουν στον αύλειο χώρο
έως το χτύπημα του κουδουνιού. Σε περίπτωση επικράτησης άσχημων καιρικών
συνθηκών θα εισέρχονται απευθείας στις αίθουσες διδασκαλίας.
·
Στις 8:15 χτυπά το κουδούνι. (Πρ. Διατ.
79/2017)
·
Πριν από́ την έναρξη των μαθήματων
πραγματοποιείται κοινή́ προσευχή́ των μαθητών/μαθητριών και του διδακτικού́
προσωπικού́. Όσοι μαθητές ανήκουν σε άλλο δόγμα ή άλλη πίστη, καθώς και
οι αλλόθρησκοι κι ετερόδοξοι εκπαιδευτικοί, παρίστανται στην κοινή προσευχή
,χωρίς να συμμετέχουν σε αυτήν, και οφείλουν να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.
·
Στις 8:20 η είσοδος του σχολείου
κλείνει, για λόγους ασφαλείας. Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη
λειτουργία του σχολείου. Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής/τρια
καθυστερήσει δικαιολογημένα, έρχεται στο σχολείο συνοδευόμενος από τον κηδεμόνα
του.
·
Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μαζί τους
α. Το παγουρίνο τους
με νερό.
β. Το δεκατιανό τους.
Η κατανομή των διδακτικών ωρών και των διαλειμμάτων του σχολείου, καθώς
και η διάρκειά τους, παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:
ΩΡΕΣ |
ΔΙΑΡΚΕΙΑ |
|
08.00΄- 08.10΄ |
10΄ |
Υποδοχή μαθητών |
08.10΄- 09.40΄ |
90΄ |
1η διδακτική περίοδος |
09.40΄- 10.00΄ |
20΄ |
Διάλειμμα |
10.00΄- 11.30΄ |
90΄ |
2η διδακτική περίοδος |
11.30΄- 11.45΄ |
15΄ |
Διάλειμμα |
11.45΄- 12.25΄ |
40΄ |
5η ώρα |
12.25΄- 12.35΄ |
10΄ |
Διάλειμμα |
12.35΄- 13.15΄ |
40΄ |
6η ώρα |
13.15΄- 13.20΄ |
5΄ |
Μετάβαση μαθητών Ολοήμερου στην αίθουσα σίτισης |
13.20΄- 14.00΄ |
40΄ |
1η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος |
14:00− 14:15 |
15′ |
Διάλειμμα |
14.15΄- 15:00΄ |
45′ |
2η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος |
15:00΄- 15:15΄ |
15΄ |
Διάλειμμα |
15:15΄- 16:00΄ |
40΄ |
3η ώρα Ολοήμερου Προγράμματος (Λήξη
ολοήμερου προγράμματος |
Αποχώρηση από το
σχολείο
13:10 αποχώρηση
μαθητών των μικρών τάξεων (Α΄, Β΄). Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την 6η
ώρα υποχρεούνται να μεταφέρουν τους μαθητές/τριες των τάξεων Α΄ και Β΄
στη Βορειοδυτική θύρα εξόδου κι εν συνεχεία να τα παραδώσουν ένα ένα στους
γονείς – κηδεμόνες τους. Δεν πραγματοποιείται καμία παράδοση μαθητή/τριας σε
άτομο διαφορετικό του γονέα-κηδεμόνα. Αν κάποιος γονέας-κηδεμόνας δεν
παρίσταται κατά τη την ώρα της αποχώρησης των μαθητών/τριών, ο υπεύθυνος
εκπαιδευτικός οδηγεί το μαθητή/τρια στο Γραφείο του Διευθυντή και από εκεί
ενημερώνεται ο γονέας-κηδεμόνας.
13:15 Αποχώρηση των μαθητών των υπόλοιπων τάξεων
(Γ΄,Δ΄,Ε΄,ΣΤ).
Οι μαθητές/μαθήτριες
των εν λόγω τάξεων αποχωρούν από μόνοι τους .
Στο Ολοήμερο
πρόγραμμα η αποχώρηση είναι στις 16:00.
·
Οι μαθητές δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από
τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη πρόωρης
αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) γίνεται
πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο
δάσκαλος της τάξης και ο Διευθυντής .Το συμβάν καταγράφεται στο Ημερολόγιο
Σχολικής Ζωής..
·
Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο
λειτουργίας ανήκει αποκλειστικά στο γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς-κηδεμόνες είναι
υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από
τις ανακοινώσεις του σχολείου.
·
Η αναχώρηση των μαθητών από το σχολείο γίνεται σύμφωνα
με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
·
Παρακαλούνται οι γονείς να στέκονται σε απόσταση από
την έξοδο, να κρατούν αποστάσεις και να αποχωρούν αμέσως μετά την παραλαβή του
μαθητή/τριας για να μην δημιουργείται συνωστισμός.
·
Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την
αποχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει
να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. Κάθε καθυστέρηση δημιουργεί
κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους, αλλά
και για όσους συνεχίζουν το μάθημα.
Ασφαλής άφιξη και
αποχώρηση
Για λόγους ασφάλειας δεν
επιτρέπεται η στάθμευση των αυτοκινήτων μπροστά στην είσοδο του σχολείου
επί της Λεωφόρου ‘Ιωάννη Καρρά’.
Η φοίτηση των μαθητών
·
Η φοίτηση των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την ισχύουσα
Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική.
·
Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού
προγράμματος – ιδίως τηρούν την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης
σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές
εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.).
·
Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνον όταν
συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.ά.).Κάθε
απουσία συμπληρώνεται από τον δάσκαλο (ΠΕ 70) της τάξης στα αντίστοιχα
έντυπα.
·
Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί, για ειδικό
λόγο, να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να
ενημερώσει εγκαίρως -την ίδια ημέρα- το δάσκαλο ή τη δασκάλα της τάξης και το
Διευθυντή του Σχολείου. Το συμβάν καταγράφεται στο Ημερολόγιο Σχολικής
Ζωής.
·
Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής
Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε
απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας.
·
Η διάταξη των θρανίων επιλέγεται από τον υπεύθυνο
εκπαιδευτικό ανάλογα με τις εκάστοτε εκπαιδευτικές -παιδαγωγικές ανάγκες της
τάξης τους και τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.
·
Δεν επιτρέπεται η ανταλλαγή και ο δανεισμός
οποιουδήποτε αντικειμένου (στυλό, τετράδια, ρούχα, φαγητό, νερό ή ό,τι
άλλο), μεταξύ των μαθητών/τριών.
·
Ο κάθε μαθητής/τρια θα κάνει χρήση αποκλειστικά
και μόνο των δικών του ειδών γραφικής ύλης (μολύβια ,τετράδια κλπ).Σε
περίπτωση απώλειας μολυβιών – αναλώσιμων απευθύνεται στο γραφείο του Διευθυντή
του Σχολείου.
Διάλειμμα
Κατά τη
διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο, στο χώρο που έχει
καθοριστεί για κάθε τάξη. Ο κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να φροντίζει για τον
αερισμό και την καθαριότητα της τάξης του. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των
μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου. Σε περίπτωση κακοκαιρίας
ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για
κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του. Το διάλειμμα είναι χρόνος
παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης
σωματικών αναγκών. Οι μαθητές παίζουν χωρίς να τσακώνονται και για οποιοδήποτε
πρόβλημα που πιθανόν αντιμετωπίσουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους
που βρίσκονται στο προαύλιο. Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα προσέρχονται
γρήγορα στην αίθουσα χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται (ή παραμένουν σε γραμμές
στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν Γυμναστική). Για οποιοδήποτε θέμα,
παιδαγωγικό, διδακτικό ή διοικητικό, απευθύνονται στον ανάλογο εκπαιδευτικό της
τάξης ή της ειδικότητας. Σε περίπτωση που παρίσταται ανάγκη, απευθύνονται στο
διευθυντή του σχολείου.
·
Το προαύλιο έχει οριοθετηθεί κατά τρόπο, ώστε κάθε
τάξη να έχει τον χώρο όπου θα κάνει διάλειμμα και οι μαθητές θα παραμένουν στον
συγκεκριμένο χώρο καθ’ όλη τη διάρκεια του διαλείμματος. Πιο συγκεκριμένα:
Η τάξεις Α΄ στο χώρο που βρίσκεται στην ανατολική αυλή (έναντι
αίθουσας πολλαπλών χρήσεων)
Η τάξη Β΄ στο χώρο που βρίσκεται αριστερά της κεντρικής θύρας του
Διδακτηρίου.
Οι τάξεις Γ΄ και Δ΄ στην ανατολική πλευρά της μεγάλης αυλής του
Σχολείου.
Οι τάξεις Ε΄ και ΣΤ’ στη δυτική πλευρά της μεγάλης αυλής του
Σχολείου.
Οι θέσεις ευθύνης των εφημερευόντων εκπαιδευτικών είναι οι παρακάτω:
1.Στην κεντρική είσοδο
του Διδακτηρίου
2.Στη ΒΔ πλευρά της
αυλής
3.Στη νότια πλευρά της
αυλής
Οι εν λόγω θέσεις
εναλλάσσονται κυκλικά κάθε φορά και κατόπιν συνεννόησης με τους εφημερεύοντες
εκπαιδευτικούς.
·
Οι μαθητές /τριες θα πρέπει να υπακούουν στις
συστάσεις των εφημερευόντων εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση
τραυματισμού μαθητή/τριας το παιδί μεταφέρεται από εφημερεύοντα
εκπαιδευτικό στο χώρο της τραπεζαρίας και του παρέχονται οι πρώτες
βοήθειες. Αν ο τραυματισμός είναι σοβαρός, ειδοποιείται άμεσα ο
γονέας-κηδεμόνας του μαθητή-τριας.
·
Δεν επιτρέπεται το παιχνίδι με μπάλα
·
Το δεκατιανό των παιδιών πρέπει να είναι υγιεινό κι
αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του γονέα- κηδεμόνα. Όσα παιδιά επιθυμούν
προμηθεύονται πρωινό από το κυλικείο του Σχολείου.
·
Εξωσχολικά υλικά
Μπάλες και παιγνίδια ή
άλλα υλικά εκτός των σχολικών ειδών για χρήση του ημερήσιου προγράμματος, δεν
επιτρέπεται να μεταφέρουν οι μαθητές στο σχολείο. Το ανάλογο υλικό παρέχεται
από το σχολείο. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο
αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα.
Η χρήση και κατοχή κινητών τηλεφώνων, με βάση σχετική νομοθεσία του Υπουργείου
Παιδείας δεν επιτρέπεται για τους μαθητές. Κάθε κινητό που εντοπίζεται θα
παρακρατείται από τη Διεύθυνση και θα παραδίδεται στον κηδεμόνα του
μαθητή.
Γονείς – κηδεμόνες
·
Οι γονείς θα παραμένουν έξω από το προαύλιο. Η είσοδος
στον χώρο του σχολείου σε ώρες μαθήματος, δεν επιτρέπεται σε κανένα γονέα. Κατά
συνέπεια κανείς δεν εισέρχεται στο σχολείο για να φέρει οτιδήποτε στους
μαθητές.
·
Επίσης, δεν επιτρέπεται η επίσκεψη οποιουδήποτε τρίτου
ατόμου στο σχολικό χώρο σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
·
Οι γονείς και κηδεμόνες μπορούν να ενημερώνονται για
θέματα σχετικά με τα παιδιά τους, τηλεφωνικά και ηλεκτρονικά από το site
του Σχολείου http://neosmarmarasschool.blogspot.com/ .
·
Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που
μεταφέρουν οι μαθητές (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων της κεντρικής
εισόδου) κι ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
·
Κανένας ενήλικας -πλην των εκπαιδευτικών -δεν
έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει σε μαθητή στο χώρο του σχολείου. Για
οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώστε το/τη δάσκαλο/α της τάξης ή τη
Διευθύντρια οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
·
Σε περίπτωση απουσίας μαθητή είναι καλό να
ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο.Το Σχολείο επικοινωνεί με την οικογένεια
ιδιαίτερα σε περίπτωση μακρόχρονης ή επαναλαμβανόμενης απουσίας. Το
τηλέφωνο του σχολείου είναι το 2375071244 και είναι στη διάθεσή τους για οποιαδήποτε ενημέρωση. Οι γονείς
οφείλουν να ενημερώνουν τον εκπαιδευτικό του τμήματος και το Σχολείο για
οποιαδήποτε αλλαγή στα τηλέφωνα επικοινωνίας τους.
·
Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς του μαθητή
έχει απωλέσει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το σχολείο.
·
Οφείλουμε όλοι να δημιουργήσουμε καλό κλίμα συνεργασίας
σχολείου – σπιτιού.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΜΥΝΑ
Σε περίπτωση κινδύνου, το διδακτήριο εκκενώνεται σύμφωνα με το σχέδιο, που έχει
εκτελεστεί κατά τις πραγματοποιηθείσες ασκήσεις για την καλύτερη
ετοιμότητα προσωπικού και μαθητών. Οι γονείς και κηδεμόνες θα πρέπει να
γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που ανακοινωθεί από τις Αρχές διακοπή της
λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα πρέπει να παραλάβουν τα παιδιά τους από τον
προεπιλεγμένο χώρο καταφυγής του σχολείου.
2.ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΣ
ΕΛΕΓΧΟΣ
Όλοι οι μαθητές του σχολείου είναι ισότιμοι και έχουν τα ίδια δικαιώματα
και υποχρεώσεις στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας. Η συμπεριφορά τους πρέπει
να διέπεται από το σεβασμό και την ευγένεια προς τους συμμαθητές τους και τους
εκπαιδευτικούς του σχολείου. Φαινόμενα λεκτικής ή σωματικής βίας δεν
επιτρέπονται.
Επίσης, οι μαθητές οφείλουν να δείχνουν σεβασμό στη σχολική περιουσία και
να μην προκαλούν φθορές σε αντικείμενα ή χώρους του σχολείου. Κατά τη διάρκεια
των μαθημάτων, δεν πρέπει να μετακινούνται άσκοπα μέσα στην αίθουσα ή να
προκαλούν φασαρία χωρίς λόγο.
Οι μαθητές δεν μπορούν να αποχωρήσουν από το σχολείο πριν τη λήξη των
μαθημάτων, χωρίς να έχει προηγηθεί ενημέρωση του Διευθυντή ή του υπεύθυνου
εκπαιδευτικού του τμήματος. Τον μαθητή που θα πρέπει να αποχωρήσει - σε
έκτακτες περιπτώσεις – πριν τη λήξη του ωρολογίου προγράμματος, παραλαμβάνει ο
γονέας του, αφού ενημερωθεί το ημερολόγιο σχολικής ζωής.
Οι μαθητές εισέρχονται και εξέρχονται από το κτήριο με τάξη, χωρίς να
τρέχουν ή να προκαλούν συνωστισμό. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, βγαίνουν
στην αυλή του σχολείου. Η παραμονή στις αίθουσες και στους διαδρόμους δεν
επιτρέπεται, εκτός εάν επιβάλλεται από τις καιρικές συνθήκες.
Τέλος, η εμφάνιση των μαθητών στο σχολείο πρέπει να είναι ευπρεπής.
Κάθε απόκλιση από τα παραπάνω στη συμπεριφορά των μαθητών θα πρέπει να
αντιμετωπίζεται με τις κατάλληλες παιδαγωγικές μεθόδους – και σύμφωνα με την
κείμενη νομοθεσία – από τους εκπαιδευτικούς (τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του
τμήματος και τον Σύλλογο Διδασκόντων) και τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας.
Σκοπός θα πρέπει να είναι η βελτίωση του μαθητή και η κατανόηση από τον ίδιο
των αρνητικών συνεπειών της συμπεριφοράς του στα υπόλοιπα μέλη του σχολικού
περιβάλλοντος.
Σε περιπτώσεις που άπτονται θεμάτων σχολικού εκφοβισμού, θα πρέπει να
ενημερώνεται ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός για την αντιμετώπιση παρόμοιων
φαινομένων.
Οι γονείς-κηδεμόνες θα πρέπει να ενημερώνονται, σε περίπτωση που ο μαθητής δείχνει αποκλίνουσα συμπεριφορά και δεν συμμορφώνεται με τους κανόνες που ορίζει ο σχολικός κανονισμός.
3.ΠΡΟΛΗΨΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Εισαγωγή
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός δεν επηρεάζουν μόνο τα άτομα που εμπλέκονται
άμεσα σε σχετικά περιστατικά. Αντιθέτως, οι επιπτώσεις του φαινομένου αφορούν
και τα υπόλοιπα μέλη της σχολικής κοινότητας που παρακολουθούν την εξέλιξη των
περιστατικών στο σχολείο και βιώνουν το φαινόμενο ως θεατές. Στις περιπτώσεις
αυτές, η σχολική βία δημιουργεί συναισθήματα ευρύτερου άγχους και φόβου στα
παιδιά-θεατές τα οποία ενδεχομένως είτε να θεωρήσουν τους εαυτούς τους ως
πιθανά «θύματα» στο μέλλον, είτε να αποδεχτούν τις επιθετικές συμπεριφορές και
να προχωρήσουν σε παρόμοιες συμπεριφορές. Γενικότερα, η αυξημένη εμφάνιση
περιστατικών σχολικής βίας δημιουργεί ένα αρνητικό κλίμα στο σχολείο, στο οποίο
επικρατεί έντονη ανησυχία με συνέπεια να πλήττεται η εκπαιδευτική διαδικασία,
ενώ θίγονται τα δικαιώματα των μελών της σχολικής κοινότητας για ένα υγιές και
ασφαλές σχολικό περιβάλλον.
Οι μαθητές δεν
επιτρέπεται :
-Να χτυπούν ,να κλωτσούν, να σπρώχνουν, να προκαλούν πόνο ή τραυματισμό.
-Να λένε τους άλλους να μην κάνουν έναν συμμαθητή-συμμαθήτρια παρέα.
-Να κοιτάζουν επίμονα και απειλητικά και να λένε άσχημα πράγματα για άλλα
παιδιά.
-Να κρύβουν, να λερώνουν ,να κλέβουν ή να καταστρέφουν πράγματα κάποιου
συμμαθητή/συμμαθήτριας.
-Να απειλούν για να τους φέρουν
χρήματα ή αντικείμενα.
-Να κοροϊδεύουν ή να λένε προσβλητικά- υποτιμητικά σχόλια για την καταγωγή
,την οικογένεια ,τη θρησκεία ,την οικονομική κατάσταση ,το ντύσιμο ή την
εμφάνιση συμμαθητών-συμμαθητριών τους.
-Να βρίζουν, να ειρωνεύονται , να κάνουν χειρονομίες ,να γράφουν άσχημα
πράγματα για συμμαθητές-συμμαθήτριες.
Βήματα για τη
διαχείριση περιστατικών βίας και εκφοβισμού:
●Ανίχνευση του
προβλήματος ή της σύγκρουσης
●Ενεργητική ακρόαση
● Άμεση παρέμβαση για διακοπή του περιστατικού
● Ανίχνευση των εμπλεκομένων στο περιστατικό
● Ενημέρωση για την πολιτική του σχολείου, τα δικαιώματα και τις ευθύνες
των εμπλεκομένων ατόμων
● (Αν κριθεί απαραίτητο, ενημερώνονται οι γονείς των
μαθητών)
● Έκφραση των απόψεων
● Εντοπισμός των κινήτρων και των συμφερόντων
των μερών
●Ενσυναίσθηση
● Αναζήτηση πιθανών λύσεων
● Αξιολόγηση των λύσεων ως προς την ικανοποίηση των
αναγκών των μερών στο πλαίσιο των ορίων της πολιτικής του σχολείου
Το Σχολείο θα πρέπει να είναι σχολείο δικαιοσύνης,
συνεργασίας και αποδοχής όλων των μαθητών. Κανένα παιδί δεν θα πρέπει να βιώνει
καταπίεση ,φόβο και ταπείνωση στο σχολείο. Κανένας γονέας δεν θα πρέπει να
ανησυχεί μήπως συμβεί κάτι από τα παραπάνω στο παιδί του.
Σε κάθε περίπτωση να απευθύνονται στους/στις
εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και να ζητούν τη βοήθειά τους,
για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική
ζωή και πρόοδό τους. Το σχολείο με τη σειρά του συνεργάζεται κατά
περίπτωση με την οικογένεια του κάθε παιδιού, υποστηρίζοντάς την σε μια
προσπάθεια επίτευξης της μέγιστης προόδου του παιδιού μέσα σε ένα κλίμα
αρμονικής συνεργασίας.
4. ΣΧΟΛΙΚΕΣ
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Σχολικές δράσεις θεωρούνται όλες οι προγραμματισμένες
και κατάλληλα σχεδιασμένες δράσεις του σχολείου που συμπληρώνουν και
εμπλουτίζουν τα προγράμματα σπουδών. Πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του
διδακτικού ωραρίου, εντός ή/και εκτός του σχολείου και σε συνεργασία με άλλα
σχολεία ή/και με άλλους φορείς (όπως Μουσεία, Κέντρα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, σχολικά δίκτυα, επιστημονικούς και πολιτιστικούς συλλόγους και
φορείς, βιβλιοθήκες, φυσιολατρικές λέσχες κ.λπ.). Οι δράσεις αυτές έχουν
διεπιστημονικό/διαθεματικό, βιωματικό χαρακτήρα και ενθαρρύνουν τη διερεύνηση.
Αποσκοπούν στον εμπλουτισμό του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, στην
ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών, στην αισθητική καλλιέργεια,
στην έκφραση της δημιουργικότητας, στη συνεργατικότητα, στην ανάπτυξη της
αυτονομίας και της υπευθυνότητας και στην ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν
το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές δράσεις συντελούν στην
ανάπτυξη του δημοκρατικού ήθους, στο άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα
και επιτελούν αντισταθμιστικό ρόλο παρέχοντας τη δυνατότητα σε όλους τους
μαθητές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
1.Στις σχολικές
δράσεις συμπεριλαμβάνονται:
α) όσες δράσεις πραγματοποιούνται εκτός σχολείου και
απαιτούν μετακίνηση των μαθητών από το σχολείο, όπως η ημερήσια εκπαιδευτική
εκδρομή, οι εκπαιδευτικές ανταλλαγές, οι διδακτικές επισκέψεις, οι πολιτιστικές
δράσεις, οι αθλητικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες, οι εκδηλώσεις και
δραστηριότητες επιστημονικού περιεχομένου κ.λπ.. Για τη συμμετοχή των μαθητών
στις παραπάνω δράσεις απαιτείται η έγγραφη σύμφωνη γνώμη των Γονέων και
Κηδεμόνων τους,
β) όσες δράσεις πραγματοποιούνται εντός σχολείου, όπως
είναι οι επισκέψεις και εκδηλώσεις καλλιτεχνών μουσικής, θεάτρου, χορού,
εικαστικών τεχνών ή ειδικών επιστημόνων που καλούνται στο σχολείο ή την τάξη/
τμήμα για να υλοποιούν προγράμματα και δραστηριότητες που προάγουν την
εκπαιδευτική διαδικασία, οι εκθέσεις έργων μαθητών, οι τοπικές και πολιτιστικές
εκδηλώσεις, οι χορωδίες, οι χορευτικές παραστάσεις, οι αθλητικοί αγώνες, οι
σχολικές εορτές, οι εκθέσεις βιβλίων κ.λπ.,
γ) εκπαιδευτικές επισκέψεις ή έξοδοι των μαθητών σε
κοντινή απόσταση από το σχολείο, περιορισμένης χρονικής διάρκειας και όχι
μεγαλύτερης των δύο διδακτικών ωρών, που υλοποιούνται στο πλαίσιο εκπαιδευτικών
προγραμμάτων και δραστηριοτήτων, της βιωματικής μάθησης και του ευρύτερου
ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία. Για τη συμμετοχή των μαθητών στις
παραπάνω δράσεις απαιτείται η έγγραφη συναίνεση των Γονέων και Κηδεμόνων τους.
Στις δραστηριότητες
που αναφέρονται στην περίπτωση 2γ του παρόντος άρθρου υπεύθυνος συνοδός
εκπαιδευτικός ορίζεται αποκλειστικά και μόνο ο εκπαιδευτικός ο οποίος σύμφωνα
με το ΕΩΠ διδάσκει τη συγκεκριμένη διδακτική/-ες ώρα/-ες στη/στο τάξη/τμήμα. Οι
δραστηριότητες που αναφέρονται στις περιπτώσεις 2α και 2γ του παρόντος άρθρου
πραγματοποιούνται με την προϋπόθεση ότι θα συμμετέχουν σε αυτές τα δύο τρίτα
(2/3) των μαθητών του τμήματος.
3.
Οι σχολικές δράσεις που αναφέρονται στα εδάφια α και β
της παρ. 2 του παρόντος άρθρου εντάσσονται στον ετήσιο ή στον τριμηνιαίο
προγραμματισμό που κάνει το κάθε σχολείο, μετά από απόφαση του Συλλόγου
Διδασκόντων. Στη συνέχεια υποβάλλονται για ενημέρωση στη Δ/νση Α/βάθμιας
Εκπαίδευσης Χαλκιδικής , η οποία μπορεί να διατυπώνει τις δικές του τυχόν
παρατηρήσεις και προτάσεις. Η επιλογή και ο προγραμματισμός των δράσεων αυτών
πρέπει να λαμβάνει υπόψη συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία ορίζονται από το
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π). Πέραν των κριτηρίων αυτών ο
προγραμματισμός πρέπει να περιλαμβάνει ακριβή στοιχεία σχετικά με τον χρόνο και
τον τόπο υλοποίησης των δράσεων, τους όρους που διασφαλίζουν την ασφαλή
μετακίνηση των μαθητών, τις τάξεις/τμήματα που συμμετέχουν, τους υπεύθυνους-
συνοδούς εκπαιδευτικούς κ.λπ.. Στην περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο είναι
απαραίτητες αλλαγές στον αρχικό προγραμματισμό, επαναλαμβάνεται η ίδια
διαδικασία. Το σχολείο ενημερώνει εγκαίρως τους γονείς/ κηδεμόνες για τις
σχολικές δράσεις που έχει προγραμματίσει είτε κατά τη διάρκεια του διδακτικού
έτους είτε κατά τη διάρκεια ενός τριμήνου.
4.
Οι σχολικές δράσεις της παρ. 2γ του παρόντος άρθρου
μπορούν να μην εντάσσονται στον ετήσιο ή τριμηνιαίο προγραμματισμό του
σχολείου, να είναι έκτακτες μετακινήσεις των μαθητών και σε αυτήν την περίπτωση
να εγκρίνονται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο του σχολείου, μετά από τη
σχετική εισήγηση των διδασκόντων, λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια που ορίζονται
από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτική Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Οι μετακινήσεις αυτές μπορεί
να αφορούν είτε όλο το σχολείο είτε τάξη και τμήμα.
5.
Οι σχολικές δράσεις που αναφέρονται στα εδάφια α και β
της παρ. 2 του παρόντος άρθρου δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις εννέα (9) για
κάθε διδακτικό έτος, πλην της ημερήσιας εκπαιδευτικής εκδρομής, και αυτές που
αναφέρονται στο εδάφιο γ δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις έξι (6) για κάθε
διδακτικό έτος.
6.
Η ημερήσια εκπαιδευτική εκδρομή δύναται να
πραγματοποιείται μία φορά ανά διδακτικό έτος. Στην εκπαιδευτική εκδρομή μπορούν
να συμμετέχουν και οι γονείς των μαθητών ύστερα από τη σύμφωνη γνώμη
του Συλλόγου Διδασκόντων. Σε κάθε περίπτωση την ευθύνη για την οργάνωση
της ημερήσιας εκδρομής και την επιτήρηση των μαθητών την έχουν οι
εκπαιδευτικοί. Η εκδρομή αυτή γίνεται ανά σχολείο ή ανά τάξεις και όχι ανά τμήμα.
Εξαιρετικά, είναι δυνατή η πραγματοποίηση χωριστής ημερήσιας εκδρομής από μια
τάξη, ύστερα από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και εφόσον αυτό το επιβάλλουν
ιδιαίτεροι παιδαγωγικοί λόγοι. Για την πραγματοποίηση ημερήσιας εκπαιδευτικής
εκδρομής απαιτείται η συμμετοχή των τριών τετάρτων (3/4) του συνόλου των
μαθητών των τάξεων για τις οποίες οργανώνεται η ημερήσια εκπαιδευτική εκδρομή.
Στο πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων αναφέρονται o τόπος πραγματοποίησης της
εκδρομής, ο χρόνος αναχώρησης και επιστροφής, το μέσο μεταφοράς, οι
εκπαιδευτικοί που θα συνοδεύσουν τους μαθητές καθώς και το όνομα του υπευθύνου
της εκδρομής. Αντίγραφο του πρακτικού υποβάλλεται στον Σχολικό Σύμβουλο και
στον οικείο Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για έγκριση.
7.
Στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ανταλλαγών
και της φιλοξενίας ειδικών φορέων πραγματοποιούνται επισκέψεις στο εσωτερικό ή
εξωτερικό με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή, οι οποίες μπορεί να
περιλαμβάνουν διανυκτερεύσεις. Οι διδακτικές επισκέψεις στα Κέντρα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης οι οποίες πραγματοποιούνται με έγκριση του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης μπορεί να περιλαμβάνουν διανυκτερεύσεις.
8.
Οι διδακτικές επισκέψεις πραγματοποιούνται σε χώρους
ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς ή σε χώρους τεχνολογικού ή επιστημονικού
ενδιαφέροντος, όπως είναι τα μουσεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, τα αρχιτεκτονικά
μνημεία, οι εκκλησίες, τα εργαστήρια καλλιτεχνών, τα θέατρα, οι χώροι
παραστάσεων, τα πλανητάρια, τα ενυδρεία κ.λπ. και έχουν σκοπό να διευρύνουν τον
πολιτιστικό ορίζοντα των μαθητών και να τους ενθαρρύνουν να κατανοήσουν και να
εξοικειωθούν με τον φυσικό και κατασκευασμένο κόσμο. Προκειμένου οι διδακτικές
επισκέψεις να ανταποκρίνονται σε παιδαγωγικούς και διδακτικούς στόχους
απαιτείται ο κατάλληλος σχεδιασμός τους, ο οποίος θα πρέπει να περιλαμβάνει: α)
τους επιδιωκόμενους σκοπούς και στόχους, β) τις δραστηριότητες προετοιμασίας
μελέτης του θέματος μέσα στην τάξη, γ) τις δραστηριότητες στον χώρο της
επίσκεψης και δ) την αποτίμηση της όλης διαδικασίας και την εξαγωγή των
αναγκαίων εκτιμήσεων και ανατροφοδοτήσεων. Κάθε διδακτική επίσκεψη
πραγματοποιείται με την προϋπόθεση ότι θα συμμετέχουν σε αυτή τουλάχιστον τα
τρία τέταρτα (3/4) των μαθητών κάθε τμήματος/τάξης.
9.
Στις σχολικές δράσεις μπορεί να πάρει μέρος όλο το σχολείο
ή μερικές τάξεις, Η συμμετοχή των μαθητών σε αυτές μπορεί και να παραταθεί
πέραν του διδακτικού ωραρίου, μέχρι και δύο διδακτικές ώρες, για τις
περιπτώσεις που αυτό καθίσταται αναγκαίο για την ολοκλήρωση μιας
δραστηριότητας.
10.
Η συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών στις σχολικές
δράσεις είναι υποχρεωτική. Μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες για
την πραγματοποίηση εκδηλώσεων δύναται να πραγματοποιηθεί έως δύο φορές ανά
διδακτικό έτος με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων για την οποία ενημερώνεται
ο οικείος Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
11.
Η συμμετοχή των μαθητών στις σχολικές δράσεις αποτελεί
μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προϋποθέτει την έγγραφη συναίνεση
συμμετοχής από τους γονείς/κηδεμόνες. Οι μαθητές που δεν παίρνουν μέρος στις δραστηριότητες
στις οποίες απαιτείται μετακίνηση, αποχωρούν από το σχολείο με συνοδεία των
γονέων τους.
12.
Η παρουσία τρίτων προσώπων στο σχολείο στο πλαίσιο των
δράσεων που αναφέρονται στο εδάφιο β της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου
προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων και την ενημέρωση της
οικείας Δ/νσης Α/βάθμιας εκπαίδευσης.
5.ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΟΝΕΩΝ / ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
- ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΧΟΛΕΙΟΥ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η αμοιβαία και
γνήσια επικοινωνία βασίζεται στον αλληλοσεβασμό, την εμπιστοσύνη, την
κατανόηση, την ευαισθησία και την ειλικρίνεια. Το Σχολείο, με γνώμονα αυτά τα
χαρακτηριστικά, θεωρεί την εποικοδομητική επικοινωνία μεταξύ σχολείου και
οικογένειας ως τον ακρογωνιαίο λίθο για την πραγμάτωση των στόχων του και την
αποδοτικότερη λειτουργία του. Αναγνωρίζοντας τη σημασία της αμφίδρομης
επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας προσφέρει τη δυνατότητα τακτικής
επικοινωνίας μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών κατά την διάρκεια λειτουργίας του
Σχολείου.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ – ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς
προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
·
Στην αρχή του διδακτικού έτους, λαμβάνει χώρα η ενημέρωση
για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
·
Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από
τους εκπαιδευτικούς του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην
αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Επίσης κάθε φορά που οι
εκπαιδευτικοί της τάξης κρίνουν αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
·
Κατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο.
·
Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για την απόδοση
των τίτλων σπουδών – προόδου, οι γονείς είναι υποχρεωμένοι να τηρούν τις
προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων – ενημέρωσης με τον υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό της
κάθε τάξης.
* Σε αυτό το
σημείο θεωρούμε απαραίτητο να τονίσουμε το εξής: Λόγω της έκτακτης κατάστασης
που αντιμετωπίζει η χώρα (COVID19), καθορίζονται από το διευθυντή τηλεφωνικά
ραντεβού συνάντησης των εκπαιδευτικών της τάξης με τον ενδιαφερόμενο
γονέα/κηδεμόνα. Η συνάντηση λαμβάνει χώρα στον αύλειο χώρο του σχολείου
τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας.
Όλοι οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να
ενημερώνουν κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό της
τάξης για τα προσωπικά στοιχεία τους σχετικά με την επικοινωνία μαζί του.
Συγκεκριμένα κάθε χρόνο το Σχολείο μας, με ειδικά έγγραφα ενημέρωσης, ζητά από
τους γονείς/κηδεμόνες, να προσκομίσουν/ επικαιροποιήσουν τα στοιχεία
επικοινωνίας τους (αριθμός κινητού και σταθερού τηλεφώνου, διεύθυνση
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) .
·
Το Σχολείο μας διαθέτει λίστα-πίνακα με τα προσωπικά
στοιχεία των γονέων του κάθε τμήματος η οποία είναι προσβάσιμη σε όλο το
σύλλογο διδασκόντων για κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (τυχόν αδιαθεσία ή
τραυματισμό κάποιου μαθητή).
·
Το σχολείο πρέπει να διαθέτει όλα τα προσωπικά
στοιχεία επικοινωνίας όλων των γονεών/κηδεμόνων ώστε να μπορεί επιπλέον να τους
στέλνει άμεσα διάφορα ενημερωτικά σημειώματα ή βεβαιώσεις (για εκπαιδευτικές
εκδρομές και εκπαιδευτικές δράσεις).
·
Επιπλέον οι γονείς θα πρέπει να επισκέπτονται αρκετά
συχνά την ιστοσελίδα και τα blogs/eclass που διαθέτει το Σχολείο μας ώστε να
ενημερώνονται άμεσα και υπεύθυνα για οποιαδήποτε δράση λαμβάνει χώρα στο
σχολείο μας.
·
Δεν επιτρέπεται η οποιαδήποτε μορφή επίπληξης ή
τιμωρίας από γονέα και κηδεμόνα εντός του χώρου του σχολείου.
·
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο
επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς
των τάξεων ή κατά την παραλαβή των μαθητών.
·
Οι γονείς/κηδεμόνες πρέπει να γνωστοποιούν στους
εκπαιδευτικούς της τάξης και την Διεύθυνση κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη
σωματική και τη ψυχική υγεία του μαθητή. Εφόσον έχει γίνει διάγνωση μαθησιακών
δυσκολιών πριν από την εγγραφή του μαθητή στο Σχολείο ή κατά τη διάρκεια του
σχολικού έτους, οι γονείς θα πρέπει να ενημερώσουν τον Διευθυντή και τους
εκπαιδευτικούς της τάξης καθώς και να καταθέσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά
για την πιστοποίηση της μαθησιακής δυσκολίας.
·
Τέλος οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν
φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα
διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις. Να τονίσουμε ότι ιδιαίτερα τα παιδιά
Α΄και Β΄δημοτικού παραλαμβάνονται μόνο από άτομα που έχουν εξουσιοδοτηθεί
εγγράφως από τους γονείς/κηδεμόνες τους. Σε περίπτωση που κάποιος από τους
γονείς του μαθητή δεν έχει την κηδεμονία του πρέπει να ενημερωθεί άμεσα το
σχολείο.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
Οι
γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο
Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν
αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός
θεσμός που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό
είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση
συνεργασία και επαφή με τον Διευθυντή, το Σύλλογο Διδασκόντων καθώς και τον
Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου. Για οποιοδήποτε δράση, εκδήλωση ή
ενημέρωση που θα πραγματοποιήσει ο Σύλλογος, οφείλει να πληροφορήσει τη
Διεύθυνση καθώς και το Σύλλογο Διδασκόντων και να προβεί στην ολοκλήρωση αυτής
εφόσον υπάρχει η σύμφωνη γνώμη όλων. Κάθε κίνηση του Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων
πρέπει να πληρεί τους κανονισμούς του Σχολείου και να σέβεται τους μαθητές και
εκπαιδευτικούς.
ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Σε κάθε
σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο
Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων &
Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού
Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της
σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει
παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και
λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην
πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της
υλικοτεχνικής υποδομής.
Η Σχολική
Επιτροπή, το Σχολικό Συμβούλιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι επιστημονικοί, οι
καλλιτεχνικοί και οι πολιτιστικοί φορείς, πέρα από το θεσμικό τους ρόλο, είναι
οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο έχει
ανάγκη από τη σύμπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του. Ο
κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο το σχολείο
αναπτύσσει το μορφωτικό έργο του.
6.ΠΟΙΟΤΗΤΑ
ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Σεβασμός του σχολικού χώρου - Διαφύλαξη της σχολικής περιουσίας
Ένας από τους στόχους
του σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης ευθύνης στους
μαθητές/στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Η
ποιότητα του σχολικού χώρου είναι απαραίτητη προϋπόθεση, για να καλλιεργηθεί η
ψυχή του παιδιού.
Μέσα σε ένα κακοποιημένο
σχολικό χώρο αναιρείται εκ των πραγμάτων η αισθητική και συναισθηματική
καλλιέργεια του αναπτυσσόμενου ατόμου. Ακόμα, φθορές, ζημιές και κακή
χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες
των μαθητών και παιδαγωγικά τους εθίζουν στην αντίληψη της απαξίωσης της
δημόσιας περιουσίας.
Οι σχολικές αίθουσες, τα έπιπλα, τα
εποπτικά μέσα διδασκαλίας, ο εξοπλισμός των εργαστηρίων, τα βιβλία, είναι τα
μέσα που χρησιμοποιούμε όλοι για να δουλεύουμε στο σχολείο. Αποτελούν περιουσία
του ελληνικού λαού που αποκτιέται και συντηρείται από τους φόρους των πολιτών.
Ανήκουν σε εμάς και στις κατοπινές γενιές μαθητών και δασκάλων. Για αυτό είναι
υποχρέωση μας να τα χρησιμοποιούμε προσεκτικά και να τα διατηρούμε σε καλή
κατάσταση.
Οι μαθητές/-τριες φροντίζουν για την τάξη
και την καλαισθησία των σχολικών αιθουσών, σέβονται το σχολικό χώρο, το φυσικό
περιβάλλον και την περιουσία των άλλων. Το σχολείο δίνει ιδιαίτερη προσοχή στον
φωτισμό, τα χρώματα και τη θερμοκρασία των σχολικών χώρων, τα οποία αναμφίβολα, συμβάλλουν στη δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα ευχάριστο σχολικό
περιβάλλον, κατάλληλο για εργασία και μάθηση.
Για την επιτυχία του σκοπού αυτού οι
μαθητές οφείλουν: να σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του σχολείου, να
μη γράφουν στους τοίχους, να μη ρυπαίνουν με σκουπίδια τον αύλειο χώρο και να
χρησιμοποιούν τους κάδους των απορριμμάτων. Όσα υλικά ανακυκλώνονται, αυτά να
απορρίπτονται στους ειδικούς κάδους
Λογική συνέπεια των παραπάνω είναι ότι ο
καταλογισμός των ευθυνών συνεπάγεται αυτόματα και την ανάληψη του κόστους που
θα προκύψει από τις προκληθείσες ζημίες. Μαθητής/Μαθήτρια που προκαλεί φθορά
στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη
αποκατάστασης βαρύνει τους κηδεμόνες του.
Καθαριότητα των σχολικών χώρων- Ευχάριστη και υγιεινή
διαβίωση
Λόγω των έκτακτων μέτρων για
την πανδημία, όλοι συνεχώς φροντίζουμε να διατηρούνται καθαροί όλοι οι χώροι
του σχολείου. Όλα τα άχρηστα είδη πετιούνται στα δοχεία απορριμμάτων που
βρίσκονται στις τάξεις, τους διαδρόμους και την αυλή.
Δε λερώνουμε τα έπιπλα, τους τοίχους και
τους χώρους υγιεινής με ζωγραφιές, λέξεις και φράσεις που δημιουργούν
ακαλαίσθητο θέαμα και υποβαθμίζουν τη σοβαρότητα του σχολικού χώρου.
Ιδιαίτερα προσέχουμε την καθαριότητα στους
χώρους υγιεινής.
Σχολική βιβλιοθήκη
Το σχολείο είναι ενταγμένο στο Δίκτυο
Σχολικών Βιβλιοθηκών και επομένως λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη, σε
καθορισμένες ώρες και ημέρες της εβδομάδας.
Κάθε μαθητής μπορεί να δανειστεί βιβλία
για όσες ημέρες ορίζουν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί της βιβλιοθήκης. Τα
δανειζόμενα βιβλία πρέπει να επιστρέφονται σε καλή κατάσταση, ενώ σε περίπτωση
σημαντικής φθοράς ο μαθητής οφείλει να τα αντικαταστήσει με καινούργια.
Οι γονείς ενημερώνονται για τον κανονισμό
λειτουργίας της σχολικής βιβλιοθήκης, με ενημερωτική επιστολή που διαμοιράζεται
στους μαθητές και αναρτάται στο ιστολόγιο του σχολείου.
Σχολική ιστοσελίδα
Το σχολείο διαθέτει και λειτουργεί επίσημη ιστοσελίδα και ιστολόγιο: http://neosmarmarasschool.blogspot.com/ .
Υπεύθυνος για τη
διαχείριση των παραπάνω επίσημων ιστοτόπων είναι ο Διευθυντής του σχολείου.
Κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου μπορεί να
αναρτά σε συνεννόηση με τον Διευθυντή στους διαδικτυακούς τόπους του σχολείου
ό,τι θεωρεί σχετικό με το εκπαιδευτικό έργο του σχολείου. Οι αναρτήσεις των
εκπαιδευτικών γίνονται επώνυμα και αυτοί φέρουν την ευθύνη γι’ αυτές. Για κάθε
άλλη ανάρτηση υπεύθυνος είναι ο διαχειριστής της ιστοσελίδας.
Στους επίσημους διαδικτυακούς τόπους του
σχολείου αναρτώνται ανακοινώσεις που επιθυμεί να δημοσιοποιήσει ο Σύλλογος
Γονέων και Κηδεμόνων.
Ο Διευθυντής και όλο το προσωπικό μεριμνά
για την ασφάλεια των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των μαθητών στο Διαδίκτυο
και ακολουθεί τις σχετικές οδηγίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Ο
Δ/ντής του Δ.Σχ. Νέου Μαρμαρά
Ορφανίδης Σάββας